Exclusiv 130km.ro: Review autostrazi si drumuri expres - Trimestrul II 2025
(c) 130km.ro / 30 iunie 2025
Trimestrul II a fost destul de bogat in domeniul infrastructurii de drumuri de mare viteza. Au fost deschise doua trasee noi de autostrada:
De asemenea, in trimestrul II au fost semnate contracte noi pentru cinci trasee de autostrada si drum expres:
Au fost lansate si licitatii noi pentru trasee de autostrada in ultimele trei luni:
Stadiul deschiderii, al lucrarilor si ultimele noutati pentru fiecare din autostrazile si drumurile expres deschise, aflate in lucru sau in licitatie in Romania sunt prezentate in continuare.
AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI)
Sectiunea Sud a autostrazii este deschisa pe traseul complet (A2 - A1/DJ601, 51,2km) dupa deschiderea lotului 3 in luna iunie 2025. Pe sectiunea de nord a autostrazii situatia este urmatoarea: lotul 1 DJ601 – DN1 (17,5km) este in lucru, iar lucrarile avanseaza (termen de finalizare in 2026); lotul 2 DN1/Corbeanca - DN2/Afumati (19,0km) este deschis; lotul 3 DN2/Afumati – DN3/Cernica (8,6km) este deschis partial pe o sectiune 2,3km (diferenta programata pentru deschidere in 2025); lotul 4 DN3 – A2 (4,47km) este in constructie cu termen de deschidere in toamna anului 2025.
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)
Tronsonul Bucuresti - Pitesti este deschis integral circulatiei (109,6km). Pe urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, sectiunile 1 Sibiu - Boita (13,2km) si 5 Curtea de Arges - Pitesti (30,4km) sunt deschise, dupa ce diferenta de 14,6km din sectiunea 5 (Curtea de Arges - Baiculesti) a fost deschisa in iunie 2025. Pentru celelalte patru sectiuni lucrarile sunt in derulare: sectiunea 2 Boita - Cornetu (31,3km, termen de deschidere 2028), sectiunea 3 Cornetu - Tigveni (37,9km, termen deschidere in 2028), sectiunea 4 (Tigveni - Curtea de Arges, 9,9km, termen deschidere 2027, dar aceasta ar putea fi deschisa mai devreme).
Centura orasului Sibiu (17,6km) este deschisa circulatiei, alaturi de tronsoane urmatoare, Sibiu - Orastie (82,2km) si Orastie - Deva (32,5km), deschise la randul lor. Tronsonul urmator, Lugoj - Deva, este deschis cu exceptia a 13,5km pe lotul 2, intre Margina si Holdea, pentru care lucrarile sunt in derulare, cu termen de deschidere in 2026 (lungime sectiune deschisa pe Lugoj - Deva: 86,3km).
Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara (35,1km), Timisoara - Arad si Centura Arad (41,0km) si Arad - Nadlac (38,9km) sunt deschise integral circulatiei.
AUTOSTRADA SOARELUI A2 (BUCURESTI - CONSTANTA)
Autostrada este deschisa integral circulatiei (202,8km).
AUTOSTRADA TRANSILVANIA A3 (BUCURESTI - BORS)
Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti (65,2km), este deschis integral circulatiei. Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, singura sectiune deschisa este traseul Rasnov - Cristian (6,3km). Tronsonul Brasov - Targu Mures este eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes - Turda de pe autostrada A10. Urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.
Pe ultimul tronson, Gilau - Bors, situatia este urmatoarea: Gilau - Nadaselu (9,5km) deschis; Nadaselu - Mihaiesti (16,8km) in lucru, termen deschidere in 2026; doua viaducte incluse in acest traseu, Mihaiesti si Topa Mica (3,2km) sunt executate printr-un proiect separat cu lucrari in executie si termen de finalizare in 2026; Mihaiesti - Zimbor (13,3km) in lucru, termen deschidere 2026; Zimbor - Poarta Salajului (13,3km) in lucru, termen deschidere 2026 (nodul Romanasi care asigura descarcarea traficului de pe lotul Zimbor - Poarta Salajului va fi realizat prin licitatie separata, aflata in derulare); Poarta Salajului - Zalau (15,1km) si Zalau - Nusfalau (25,8km) – contracte semnate in aprilie 2025, termen de deschidere in 2031; Nusfalau - Suplacu de Barcau (13,6km) deschis; Suplacu de Barcau - Chiribis (26,4km) - in lucru, termen de deschidere in 2026; Chiribis - Biharia (28,9km) – in lucru, termen deschidere in 2027; Biharia - Bors (5,4km) deschis.
AUTOSTRADA A4 (CENTURA CONSTANTA)
Traseul initial al Autostrazii A4, reprezentand varianta de ocolire a orasului Constanta (21,8km), este deschis integral circulatiei. Exista o licitatie in derulare pentru un nou segment care incepe la sud de Constanta, ocoleste o parte din statiunile de la litoralul Marii Negre si ajunge in apropiere de Olimp (30,6km).
AUTOSTRADA SUD A6 (LUGOJ - BUCURESTI)
Singura portiune deschisa circulatiei pe autostrada A6 este Balint - Centura Lugoj (10,5km). Exista licitatii in derulare pentru toate cele sase loturi ale traseului Craiova - Targu Jiu. Acestea acopera traseul Craiova - Filiasi, 51,5km, care va fi realizat la profil de autostrada, si traseul Filiasi - Targu Jiu, 58,6km, care va fi realizat la profil de drum expres, si sunt impartite astfel: lotul 1 DEx12/Ghercesti - Craiova Nord (10,3km), lotul 2 Craiova Nord - Beharca (14,4km), lotul 3 Beharca - Filiasi (21,7km), lotul 4 Filiasi - Bibesti (22,9km), lotul 5 Bibesti - Targu Carbunesti (21,5km) si lotul 6 Targu Carbunesti - Centura Targu Jiu (19,3km).
AUTOSTRADA MOLDOVEI A7 (PLOIESTI - PASCANI)
Pe sectiunea Ploiesti - Buzau este deschis lotul 1 Dumbrava - Mizil (21,0km; inchis temporar pentru lucrari de conectare la lotul 2); sunt in lucru lotul 2 Mizil - Pietroasele (28,4km, termen de deschidere in vara anului 2025) si lotul 3 Pietroasele - Buzau (13,9km, termen de deschidere in toamna anului 2025). Sectiunea Buzau - Focsani este deschisa circulatiei aproape complet, pe un traseu de 79,0km; o diferenta de 3,4km pe lotul 1 Buzau - Vadu Pasii este programata pentru deschidere in vara anului 2025.
Pe sectiunea Focsani - Bacau se lucreaza la toate cele trei loturi: 1 Focsani - Domnesti Targ (35,6km), 2 Domnesti Targ - Racaciuni (38,8km) si 3 Racaciuni - Bacau (21,5km). Termenul de deschidere pentru toate trei este 2025. Centura Bacau realizata la profil de autostrada este deschisa (16,3km). Pe sectiunea Bacau - Pascani se lucreaza pe toate cele trei loturi: 1 Saucesti - Trifesti Targ (30,3km, deschidere in 2025), 2 Trifesti - Gheraiesti (19,0km, deschidere in 2025) si 3 Mircesti - Pascani (28,1km, deschidere in 2025). Pentru cele doua loturi ale sectiunii Pascani - Suceava exista licitatii in derulare, cu constructor desemnat: 1 Pascani - Roscani (33,0km) si 2 Roscani - Aeroport Suceava (29,0km); contractele nu au fost semnate inca. Licitatia pentru sectiunea Suceava - Siret este in pregatire; traseul va fi realizat partial la profil de autostrada (Suceava - DN2H) si partial la profil de drum expres (DN2H - Frontiera Siret).
AUTOSTRADA UNIRII A8 (TARGU MURES - UNGHENI)
Sectiunea I Targu Mures - Miercurea Nirajului (24,4km) este in executie, cu termen de deschidere in 2026. Pe sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin exista contracte de executie semnate pentru lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km) cu termen de finalizare in 2027, lotul 2a Ditrau - Grinties cu termen de finalizare in 2029 si lotul 3c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km) cu termen de finalizare in 2029; pentru celelalte 3 loturi exista licitatii in derulare: lotul 1c Sarateni - Joseni (32,4km) cu castigator desemnat, lotul 1d Joseni - Ditrau (14,4km) si lotul 2b Grinties - Pipirig (34,1km). Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) este in executie, cu termen de deschidere in 2026.
Pentru traseul Targu Neamt – Iasi – Ungheni exista licitatii in derulare pe toate cele cinci loturi: lotul 1 Targu Neamt/Motca - Targu Frumos (27,0km), lotul 2 Targu Frumos - Letcani/DN28 (28,6km), lotul 3 Letcani/DN28 - Iasi/DN24 (17,7km), lotul 4 Iasi/DN24 - Golaiesti (12,7km) si lotul 5 Golaiesti - Vama/Pod Ungheni (2,8km). Un pod peste Prut la Ungheni (1,1km) este in constructie, cu termen de deschidere in 2026.
AUTOSTRADA A9 (TIMISOARA - MORAVITA)
Exista licitatii in derulare pentru doua din cele trei loturi ale acestui traseu: Remetea Mare - Jebel (35,7km) si Jebel - Moravita (33,5km).
AUTOSTRADA A10 (SEBES - TURDA)
Autostrada A10 este deschisa integral circulatiei (70,0km).
AUTOSTRADA A13 (SIBIU - BACAU)
Pentru sectiunea Sibiu - Fagaras exista contracte semnate pe toate cele patru loturi, cu termen de deschidere in 2027 (dar acesta ar putea fi amanat pentru 2028): lotul 1 Boita - Avrig/Marsa (14,3km), lotul 2 Avrig/Marsa - Arpasu de Jos (19,9km), lotul 3 Arpasu de Jos - Sambata de Sus (17,6km) si lotul 4 Sambata de Sus - Fagaras (16,3km).
AUTOSTRADA NORDULUI A14 (OAR - SUCEAVA)
Pe acest traseu exista o licitatie in derulare pentru realizarea sectiunii Oar – Satu Mare (10,8km) la profil de drum expres. Castigatorul a fost desemnat, dar procedura de licitatie este contestata si contractul nu a fost semnat inca.
DRUMUL EXPRES DEx4 (TURDA - DEJ)
Pe acest traseu exista lucrari in derulare pe sectiunea A3 - DN1 (Tureni) de 5,0km cu termen de deschidere in vara anului 2025.
DRUMUL EXPRES DEx5A (BACAU - PIATRA NEAMT)
Licitatie in derulare pentru traseul Drumului Expres Bacau - Piatra Neamt (51,0km).
DRUMUL EXPRES DEx6 (FOCSANI - GALATI) SI PODUL BRAILA
Pe sectiunea Braila - Galati (12,3km) lucrarile sunt in derulare. Termenul de deschidere este toamna anului 2025. Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare intre Braila si Smardan in judetul Tulcea, deschis in iulie 2023 (podul nu face parte din Drumul Expres Braila - Galati). Exista o licitatie in derulare pentru cele trei loturi ale traseului Braila - Focsani (73,5km): lotul 1 Focsani/A7- Maicanesti/DN23 (28,2km), lotul 2 Maicanesti/DN23 - Silistea/DJ221C (37,6km) si lotul 3 Silistea/DJ221C - Braila - DEx6 (7,7km).
DRUMUL EXPRES DEx12 (CRAIOVA - PITESTI)
Pe drumul expres Craiova – Pitesti sunt deschise tronsoanele I Craiova - Robanesti (17,7km), II Robanesti - Slatina (39,9km) si III Slatina - Colonesti (31,8km); tronsonul IV Colonesti - Pitesti (31,9km) este deschis pe o sectiune de 19,0km intre Colonesti si Albota, cu diferenta programata pentru deschidere in vara anului 2025.
DRUMUL EXPRES DEx16 (ARAD - ORADEA)
Pe acest traseu este deschisa legatura dintre Oradea si Autostrada A3/Bors; din traseul acesteia de 19,0km, 13,0km sunt realizati la profil de drum expres, iar diferenta la profil de drum national. Pentru cele trei loturi ale traseului Arad - Oradea (120,5km) situatia este urmatoarea: contract semnat pentru lotul 1 Oradea - Salonta (33,7km + drum de legatura) cu termen de deschidere in 2027, licitatie in derulare pentru lotul 2 Salonta - Chisineu Cris (39,7km + drum de legatura) si licitatie in derulare cu constructor desemnat pentru lotul 3 Chisineu Cris - Arad (47,1km + drum de legatura), acesta din urma avand constructor desemnat.
Este deschisa circulatiei o alta sectiune de 3,5km a acestui traseu, denumita A11, intre Autostrada A1 si DN7 in zona Arad.
Harta autostrazilor si drumurilor expres deschise, aflate in lucru sau in licitare la finalul trimestrului II 2025 este prezentata mai jos (click pentru varianta marita):
Nota: Siteul 130km.ro acopera numai autostrazile si drumurile expres deschise, aflate in stadiu de executie sau de licitatii pentru executie. Nu acoperim traseele aflate la stadiul de propuneri, planuri sau studii de fezabilitate.
130km.ro
(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole