130km.ro

Bine ai venit. Pe acest site gasesti informatii la zi despre proiectele de autostrazi din Romania.


Exclusiv: Review proiecte autostrazi in 2018

05 ianuarie 2019. Acesta este un articol original 130km.ro

In 2018 s-au deschis segmente de autostrada cu o lungime totala de 58,44km in Romania. Desi nu foarte mare, valoarea este totusi cea mai ridicata din ultimii cinci ani.

Astfel, pe autostrada A3 s-a deschis in decembrie, in sfarsit, diferenta ramasa in lucru pe traseul Bucuresti - Ploiesti (6,51km). Tot pe A3 s-a deschis si sectiunea Gilau - Nadaselu, dupa finalizarea viaductului de acces (9,47km, deschisi in septembrie), impreuna cu doua loturi pe segmentul Tg. Mures - Gilau: Tg. Mures - Ogra Lot 2, 10,11km si Ogra - Campia Turzii Lot 1, 3,60km (ambele deschise in decembrie).

Pe autostrada A10 s-au deschis loturile 3 (Aiud - Decea, 12,45km) si 4 (Decea - Turda, 16,30km), ambele in luna iulie. Mare restanta a anului 2018 a fost autostrada A1. Loturile 3 si 4 pe tronsonul Lugoj - Deva au ramas in lucru, cu deschidere estimata in 2019, iar pe traseul Sibiu - Pitesti licitatiile si pregatirile pentru demararea lucrarilor au avansat destul de incet.

Prezentam in continuare harta autostrazilor si proiectelor de autostrazi din Romania la finalul anului 2017 (click pentru varianta marita):


AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)

Pe autostrada A1 tronsonul Bucuresti - Pitesti este deschis integral circulatiei. Pentru urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, exista licitatii in derulare pentru toate loturile (cele pentru loturile 1 si 5 au fost lansate in 2017, iar cele pentru loturile 2, 3 si 4 in 2018). Exista in continuare diverse formalitati care trebuie indeplinite legate de aceasta autostrada, ca de exemplu emiterea acordului de mediu. Termenul de deschidere estimat pentru acest tronson este 2022-2023, dar acesta este unul optimist tinand cont de intarzierile din ultimii ani.

Centura orasului Sibiu, inaugurata in 2008, este deschisa circulatiei. Si urmatoarele tronsoane, Sibiu - Orastie si Orastie - Deva, sunt deschise integral circulatiei.

Pe tronsonul Lugoj - Deva se circula deocamdata numai pe lotul 1 (Traian Vuia - Sanovita) si pe 15km din lotul 2 (Margina - Traian Vuia). Pentru 2018 se astepta inaugurarea a inca 4km din lotul 2, impreuna cu trasee integrale sau partiale pe loturile 3 si 4. Niciuna din aceste deschideri nu a avut loc, insa, acestea fiind programate acum pentru 2019 (iar o diferenta pe lotul 2 ar putea fi finalizata de-abia in 2020 dupa reluarea licitatiei).

Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara, Timisoara - Arad si Arad - Nadlac sunt deschise integral circulatiei. Astfel, la acest moment singurele sectiuni aflate in lucru pe traseul autostrazii A1 Bucuresti - Nadlac sunt loturile 2 (partial), 3 si 4 pe tronsonul Lugoj - Deva (fara a lua in calcul tronsonul Sibiu - Pitesti aflat in continuare la stadiul de derulare a licitatiilor).

AUTOSTRADA A3 (BUCURESTI - BORS)

Pe A3 s-au inregistrat progrese relativ bune in 2018. Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti, este acum deschis integral dupa deschiderea diferentei de 6,51km in decembrie 2018. Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, singurul contract alocat ramane cel pentru segmentul Rasnov - Cristian (6,30km). Proiectarea pentru acest segment s-a finalizat, iar lucrarile urmau sa inceapa la finalul anului 2018 conform ultimelor stiri disponibile. Guvernul a lansat o licitatie in regim Parteneriat Public Privat pentru traseul Ploiesti - Brasov, insa sansele de finalizare cu succes a acesteia sunt minime daca luam in calcul experienta ultimelor incercari similare esuate. Tronsonul Brasov - Targu Mures a fost eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes - Turda (autostrada A10 aflata in lucru).

Pe urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau, este deschisa circulatiei sectiunea Campia Turzii - Gilau din 2009-2010. Pe traseul Campia Turzii - Targu Mures s-au inregistrat doua deschideri in 2018: 10,11km aferenti lotului 2 Targu Mures - Ogra (intre Ungheni si Ogra) si 3,60km aferenti lotului 1 Ogra - Campia Turzii (intre Ogra si Iernut). Exista lucrari in derulare pentru toate celelalte loturi ale traseului Campia Turzii - Targu Mures cu perspective de deschidere in 2019.

Pe ultimul tronson al A3, Gilau - Bors, a fost deschisa, in sfarsit, circulatiei sectiunea Gilau - Nadaselu dupa finalizarea in 2018 a viaductului de acces (9,47km in total). In 2018 au fost lansate licitatii pentru cele trei loturi ale sectiunii Suplacu de Barcau - Bors; pentru doua din acestea au fost selectati consructorii (iar contractul pentru unul din loturi a fost deja semnat), in timp ce pentru al treilea lot licitatia este contestata. Au aparut si intentii de lansarea a unor noi licitatii pentru sectiunea Mihaiesti - Suplacu de Barcau, dar acestea nu s-au materializat.

AUTOSTRADA A10 (SEBES - TURDA)

Pe autostrada A10 au fost deschise circulatiei loturile 3 (Aiud - Decea, 12,45km) si 4 (Decea - Turda, 16,30km) in luna iulie 2018. Acestea totalizeaza 41% din traseul autostrazii. Loturile 1 si 2 sunt estimate a se deschide in 2019.

ALTE AUTOSTRAZI DESCHISE CIRCULATIEI

Autostrazile A2 (Bucuresti - Constanta) si A4 (Centura Constanta) raman in continuare deschise integral. Pe Autostrada A6 (Lugoj - Calafat), singura portiune deschisa circulatiei este Balint - Centura Lugoj (11 kilometri) deschisa in decembrie 2013; nu exista planuri de extindere a acesteia. Pe autostrada A11 (Arad - Oradea), singura portiune deschisa sunt 3,5 kilometri intre Arad si DN7; nu au aparut alte noutati pentru acest traseu.

ALTE AUTOSTRAZI IN PREGATIRE

Pentru centura orasului Bacau la profil de autostrada si pentru centura Bucuresti Sud au fost desemnati castigatorii licitatiilor organizate, insa aceste proceduri au fost contestate. Nu au fost semnate inca contracte pentru aceste sectiuni conform ultimelor informatii disponibile. Au continuat si unele demersuri legate de autostrada Targu Mures - Iasi, inclusiv prin aprobarea, in premiera, a unei legi legate de constructia acesteia, insa fara rezultate notabile pana in prezent. Pentru autostrada Sibiu - Fagaras au fost initiate demersuri pentru finantarea revizuirii studului de fezabilitate.

CONCLUZII

2018 a fost un relativ bun pentru deschiderile de autostrazi. Lungimea totala a autostrazilor deschise circulatiei inregistreaza cea mai ridicata valoare din ultimii cinci ani, si a cincea cea mai mare valoare din ultimii 30 de ani. Pe de o parte ne putem bucura pentru o asemenea performanta, dar pe de alta parte situatia ramane destul de trista daca ne gandim ca lungimea cumulata a segmentelor deschise este de numai 58,44km.

Lungimea totala a traseelor de autostrada deschise circualtiei in Romania inregistreaza astazi 807km conform calculelor noastre. La acestea se adauga trasee totale de 139km aflate in lucru. Pentru 2019 asteptam cu interes deschiderea loturilor 3 si 4 impreuna cu 4,39km din lotul 2 pe tronsonul Lugoj - Deva al autostrazii A1, ce va completa aproape integral ruta Sibiu - Nadlac. Tot pentru 2019 asteptam cu interes finalizarea autostrazii A10 prin deschiderea loturilor 1 si 2. Pe autostrada A3 asteptam anul viitor deschiderea segmentelor aflate in lucru pe sectiunea Targu Mures - Campia Turzii si, eventual, segmentul Rasnov - Cristian. Daca toate aceste deschideri vor avea loc, atunci vom putea inaugura peste 100km de autostrada in 2019.

Nu ne facem mari sperante cu licitatia pentru autostrada Ploiesti - Brasov in regim PPP. Nu ne astetam la noutati notabile nici in ceea ce priveste mult-asteptata autostrada Targu Mures - Iasi, desi aceasta este absolut necesara. Sunt totusi sanse ca in 2018 sa vedem finalizarea licitatiilor pentru autostrada Sibiu - Pitesti, centura Bucuresti - Sud si centura Bacau.

Situatia anuala a deschiderilor de autostrada in Romania este prezentata in continuare:


In incheiere va uram La Multi Ani si cat mai multi kilometri noi de autostrada in Romania!

130km.ro

(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole