130km.ro

Bine ai venit. Pe acest site gasesti informatii la zi despre proiectele de autostrazi din Romania.


Exclusiv: Review proiecte autostrazi in 2017

28 decembrie 2017. Acesta este un articol original 130km.ro

Anul 2017 nu a fost cu nimic diferit de anii precedenti in ceea ce priveste deschiderea de noi sectiuni de autostrada. In anul care tocmai se incheie Romania a reusit sa deschida numai 15 noi kilometri - este vorba de o deschidere partiala pe lotul 2 al tronsonului Lugoj - Deva, parte a autostrazii A1. In rest, toate promisiunile avansate pentru acest an in ceea ce priveste traseele Sebes - Turda, Lugoj - Deva, Bucuresti - Ploiest, Pitesti - Sibu, Comarnic - Brasov, etc au ramas doar la stadiul de vesnice promisiuni. Nici la capitolul de noi licitatii lansate in 2017 nu stam foarte bine, asa ca nici in anii urmatori nu ne putem astepta la minuni.

Prezentam in continuare harta autostrazilor si proiectelor de autostrazi din Romania la finalul anului 2017 (click pentru varianta marita):


AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)

Pe autostrada A1 tronsonul Bucuresti - Pitesti, primul tronson de autostrada al Romaniei, este deschis integral circulatiei. Avem cateva vesti bune legate de urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, pe care s-au lansat lictatii pentru loturile 1 si 5, de la cele doua capete: Sibiu - Boita si Pitesti - Curtea de Arges; ofertele primite sunt in curs de analiza. De asemenea, se pare ca sunt in pregatire licitatii si pentru loturile 2, 3 si 4, care ar putea fi lansate in 2018. Problema principala pentru acest tronson, ca si pentru toate celelalte aflate in pregatire, ramane finantarea, care este asigurata in proportii nesatisfacatoare in 2018. Raman in continuare discutii legate de documentatia pentru realizarea acestui tronson, considerata neadecvata de unii specialisti. Termenul de deschidere a tronsonului este 2021 (optimist).

Centura orasului Sibiu, inaugurata in 2008, ramane deschisa circulatiei. Si urmatoarele tronsoane, Sibiu - Orastie si Orastie - Deva, sunt deschise integral circulatiei.

Pe tronsonul Lugoj - Deva se circula deocamdata numai pe lotul 1 (Traian Vuia - Sanovita) si pe 15km din lotul 2 (Margina - Traian Vuia); acestia din urma au fost deschisi circulatiei in luna martie 2017 (singurii kilometri de autostrada deschisi in 2017). Pentru 2018 se asteapta inaugurarea pe acest tronson a inca 4km din lotul 2, 8,6km din lotul III si 12km din lotul IV (deschideri partiale pe toate cele trei loturi amintite). Loturile 3 si 4 ar putea fi deschise chiar integral in 2018 conform unor declaratii, in timp ce lotul 2 ar putea fi finalizat de-abia in 2020 intrucat trebuie reluata licitatia pentru o parte din acesta.

Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara, Timisoara - Arad si Arad - Nadlac raman deschise circulatiei integral. Astfel, la acest moment singurele sectiuni aflate in lucru pe traseul autostrazii A1 Bucuresti - Nadlac sunt loturile 2 (partial), 3 si 4 pe tronsonul Lugoj - Deva (fara a lua in calcul tronsonul Sibiu - Pitesti aflat in continuare la stadiul de pregatire a licitatiilor).

AUTOSTRADA A3 (BUCURESTI - BORS)

Nici pe A3 nu s-au inregistrat progrese notabile. Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti, ramane deschis circulatiei cu exceptia diferentei de 6,5 kilometri asteptata inca din 2012. Au existat sperante ca aceasta diferenta va fi deschisa in 2017, insa acest lucru nu s-a intamplat iar termenul a fost mutat in 2018.

Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, a fost alocat un contract pentru unul din loturile de la capete, Rasnov - Cristian (6km), pentru care lucrarile ar putea incepe in 2018. In rest, au avut loc diverse analize si consultari, inclusiv cu Banca Mondiala, fara un rezultat concret. Pentru portiunea Ploiesti - Comarnic nu au aparut noutati, insa o eventuare realizare a acesteia va mai astepta mult timp. Tronsonul Brasov - Targu Mures a fost eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes - Turda (autostrada A10 aflata in lucru).

Pe urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau, este deschisa circulatiei sectiunea Campia Turzii - Gilau din 2009-2010. Exista contracte semnate pentru toate loturile sectiunii ramase de realizat pe acest tronson, respectiv Campia Turzii - Targu Mures; unele din loturi ar putea fi deschise in 2018, iar restul in 2019.

Pe ultimul tronson al A3, Gilau - Bors, au fost finalizate in 2017 lucrarile la sectiunea Gilau - Nadaselu (9km); insa aceasta nu poate fi deschisa circulatiei in lipsa viaductului de acces, la care lucrarile sunt in curs cu termen de finalizare in aprilie 2018. Contractul semnat pentru sectiunea Nadaselu - Mihaiesti a fost reziliat in 2017; insa se pregatesc licitatii pe sectiunea Suplacu de Barcau - Bors.

ALTE AUTOSTRAZI

Toate cele patru loturi ale Autostrazii A10 (Sebes - Turda) raman in lucru, iar lucrarile avanseaza, in special pe loturile 3 si 4. Aceste doua loturi, care ar fi trebuit deschise in 2017, sunt aproape de finalizare si au termene de deschidere in ianuarie, respectiv mai 2018. Lucrarile pentru loturile 1 si 2 avanseaza mai greu, iar termenele de deschidere pentru acestea sunt in 2019.

Autostrazile A2 (Bucuresti - Constanta) si A4 (Centura Constanta) raman in continuare deschise integral. Pe Autostrada A6 (Lugoj - Calafat), singura portiune deschisa circulatiei este Balint - Centura Lugoj (11 kilometri) deschisa in decembrie 2013; nu exista planuri de extindere a acesteia. Pe autostrada A11 (Arad - Oradea), singura portiune deschisa sunt 3,5 kilometri intre Arad si DN7; nu au aparut alte noutati pentru acest traseu.

Alte proiecte de autostrazi au ramas, ca de obicei, doar la stadiul de proiect sau pregatire. Au aparut stiri conform carora centura orasului Bacau ar putea fi re-licitata la profil de autostrada, aceasta urmand a fi prima sectiune de autostrada din zona Moldovei.

CONCLUZII

2017 a fost din nou un an foarte slab in ceea ce priveste constructia si deschiderile de autostrazi, asa cum ne-am obisnuit in ultima perioada. Preocuparea guvernului pentru acest sector vital ramane in continuare scazuta si afectata perpetuu de nesfarsite probleme birocratice si logistice.

Ca de obicei, perspectivele sunt singurele care raman favorabile. Astfel, in 2018 ne asteptam la deschideri partiale pe traseul Lugoj - Deva pe A1 (loturile 2, 3, si 4) - singurul ramas in lucru pe aceasta autostrada. De asemenea, ne asteptam la posibila incepere a lucrarilor la capetele autostrazii Sibiu - Pitesti (loturile 1 si 5) si la lansarea licitatiilor pentru loturile 2, 3 si 4 pe acest traseu.

Pe A3 sunt sanse de deschidere a diferentei pe traseul Bucuresti - Ploiesti, dar acestea nu sunt foarte mari. Ramane de vazut daca aceasta diferenta va fi deschisa macar partial (3 din 6km) in anul viitor. Am putea vedea si primele deschideri pe traseul Targu Mures - Campia Turzii insa, din nou, sansele nu sunt foarte mari. In fine, tot pe A3 am putea vedea inceperea lucrarilor pe traseul Rasnov - Cristian, deschiderea sectiunii Gilau - Nadaselu precum si lansarea de noi licitatii pe tronsonul Gilau - Bors.

Pe autostrada A10 Sebes - Turda ne asteptam la deschiderea loturilor 3 si 4 in 2018, precum si la progrese pe loturile 1 si 2. De asemenea, am putea vedea lansarea licitatiei pentru centura Bacau, precum si eventuale noutati legate de noua centura a orasului Bucuresti la profil de autostrada. De retinut ca bugetul alocat proiectelor de infrastructura in 2018 este complet insuficient, iar aici ne referim inclusiv pentru proiectele ramase in lucru si prezentate mai sus. Ramane de vazut cum va afecta acest lucru programul deschiderilor si licitatiilor noi.

Situatia anuala a deschiderilor de autostrada in Romania este prezentata in continuare:


In incheiere va uram La Multi Ani si cat mai multi kilometri noi de autostrada in Romania!

130km.ro

(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole