Articol 130km.ro: Scrisoare deschisa adresata Ministrului Transporturilor

130km.ro

Bine ai venit. Pe acest site gasesti informatii la zi despre proiectele de autostrazi din Romania.


Scrisoare deschisa adresata Ministrului Transporturilor


Stimate Domnule Ministru,

Reprezint pagina de internet www.130km.ro, una din cele mai importante surse de informare si documentare despre autostrazile si proiectele de autostrazi din Romania. Urmarim evolutia proiectelor de autostrazi din anul 2011 (anul de lansare a siteului) si contribuim la promovarea proiectelor de infrastructura rutiera prin autostrazi in randul publicului.

Salutam publicarea Master Planului General de Transport (MPGT) al Romaniei si apreciem drept pozitiv demersul ca strategia de transport a Romaniei sa fie proiectata pe termen mediu si lung, in concordanta cu nevoile de dezvoltare economica si sociala ale tarii.

Cu toate acestea, consideram ca documentul include o serie de elemente care dauneaza unei strategii coerente de transport rutier a Romaniei. Punctul principal de dezbatere, care a fost ridicat de segmente numeroase ale vietii economice si sociale, il reprezinta tronsonul Sibiu - Pitesti al autostrazii A1, mentionat ca drum expres in MPGT.

La aproape 25 de ani de la evenimentele din 1989 Romania nu a reusit sa indeplineasca in obiectiv major din punct de vedere al transporturilor rutiere: deschiderea unei autostrazi continue care sa traverseze Romania de la vest la est; din punct de vedere al infrastructurii de autostrazi, tara noastra ocupa unul din ultimele locuri din Europa.

Cu toate acestea, ultimii ani au aratat ca Romania a accelerat eforturile necesare in vederea atingerii obiectivului amintit; finalizarea autostrazii A2 Bucuresti - Constanta si deschiderea circulatiei sau derularea de lucrari pe cea mai mare parte a autostrazii A1 Nadlac - Bucuresti ne-au dat motive de speranta. Am urmarit evolutia proiectelor si lucrarilor zi de zi in ultimii trei ani si am apreciat progresele realizate. Astazi, insa, singurul tronson al acestui traseu care trebuie sa reprezinte un obiectiv principal al intregii clase politice romanesti este retrogradat la statutul drum expres si pierdut intr-o lista de 16 proiecte similare, cu utilitate, surse de finantare si calendar indoielnice.

Romania nu poate fi tratata ca un partener comercial si de investitii serios in lipsa unei infrastructuri adecvate. Consideram ca am ajuns in puncul in care nu mai putem aduce noi explicatii pentru inabilitatea autoritatilor de a executa un coridor continuu de transport pe autostrada care sa traverseze Romania, asa cum tot facem de 25 de ani, ci trebuie sa identificam solutii si sa le implementam cat mai urgent.

Solutia de traverasare a muntilor Carpati pe autostrada pe traseul Ploiesti - Comarnic - Brasov cu extindere spre Sibiu este o solutie care nu tine cont de situatia de fapt. In timp ce tronsonul Sibiu - Pitesti reprezinta o finalizare coerenta a unui proiect mai amplu (autostrada A1, fostul coridor IV de transport), finantabil de Uniunea Europeana si cerut de segmente largi ale populatiei si agentilor economici, alternativa propusa pe traseul Comarnic - Brasov nu este finantabila la acest moment de UE si se afla la a treia incercare de implementare in Romania, deocadmata fara succes.

Desi fusese anuntat ca lucrarile vor incepe in luna aprilie anul curent, pana la acest moment nici macar nu a fost semnat contractul pentru Comarnic - Brasov (gandit astazi ca Parteneriat Public-Privat). In plus, in cadrul dezbaterii publice a MPGT am inteles ca acest tronson se doreste a se realiza din fonduri UE, fara ca acest lucru sa fie posibil la momentul prezent (si fara a se explica viitorul contractului PPP aflat astazi in negociere). De asemenea, lungimea totala Sibiu - Brasov - Comarnic - Ploiesti de 206km este de aproape doua ori mai mare decat a tronsonului Sibiu - Pitesti (115km), iar costurile primului traseu sunt de asemenea mai mari, conform prezentarii MPGT.

In fine, consideram ca diferentele de cost intre executia Sibiu - Pitesti ca drum expres si cea ca autostrada nu sunt mari, tinand cont de faptul ca lucrarile de arta si exproprierile trebuie facute de la inceput in regim de autostrada pentru a permite extinderea ulterioara a drumului expres, dupa cum a fost anuntat.

Romania are nevoie de autostrada A1 completa, inclusiv tronsonul Sibiu - Pitesti. Situatia de teren si chiar harta cu timpii de intarziere inclusa in prezentarea MPGT arata ca acest tronson reprezinta o necesitate prioritara pentru Romania. In concluzie, tinand cont de faptul ca MPGT este in faza de dezbatere publica, va transmit cerinta noastra ca strategia de implementare a MPGT sa prioritizeze tronsonul Sibiu - Pitesti si sa prevada realizarea acestuia in regim de autostrada inca de la inceput. Consideram ca resursele disponibile trebuie alocate cu prioritate pentru acest proiect, astfel incat traseul de autostrada A1 - A2 sa fie complet cat mai curand.

De asemenea, consideram ca din numeroasele trasee de autostrada si drumuri expres propuse in master plan trebuie facuta o selectie si apoi prioritizate traseele cele mai importante pentru Romania. Romania nu are resurse pentru executia tuturor traseelor propuse, in viitorul previzibil (2.882 km de autostrazi si drumuri expres), astfel incat ne dorim o strategie de transport rutier mai practica, mai concreta si mai utila pentru economia Romaniei. Va multumim.

130km.ro.

(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole