Articol 130km.ro: Dezbatere publica Master Plan General de Transport

130km.ro

Bine ai venit. Pe acest site gasesti informatii la zi despre proiectele de autostrazi din Romania.


Exclusiv: Dezbatere Publica Master Plan General de Transport

07 octombrie 2014. Acesta este un articol original 130km.ro

Am participat la dezbaterea Master Planului General de Transport al Romaniei (MPGT), document ce sintetizeaza strategia generala de transport a Romaniei pe termen mediu si lung. Documentul a fost publicat recent si il puteti gasi aici (o prezentare pe scurt este disponibila aici). Desi initiativa de a dezbate acest document a fost binevenita, evenimentul ne-a lasat un gust cam amar. Reprezentantii Ministerului Transporturilor si CNADNR nu au fost foarte convingatori in argumentele prezentate.


Discutia generala pe domeniul rutier a fost monopolizata de o tema de maxim interes - care este cea mai buna ruta de traversare a Muntilor Carpati? MPGT prezinta legendarul tronson Comarnic - Brasov de pe A3 ca propunere de autostrada, in timp ce necesarul tronson Sibiu - Pitesti de pe A1 este retrogradat la nivel de drum expres.

Argumentele pentru drumul expres ca solutie rutiera sunt costurile mai reduse (cu ap. 25% fata de autostrada) dar si posibilitatea extinderii viitoare la nivel de autostrada; practic, drumul expres ar reprezenta o etapa intermediara pana la autostrada. In mod concret, exproprierile si lucrarile de arta (poduri, viaducte) s-ar realiza la regim de autostrada; caile de rulare efective s-ar executa in regim de drum expres, dar acestea ar lasa loc pentru extindere intre cele doua sensuri, facand extinderea in autostrada destul de facila in viitor (extinderea in cazul Sibiu - Pitesti este programata dupa 2020). Cel putin asta este teoria.

In practica solutia este o amanare inutila a acestui atat de necesar proiect. Este clar ca in varianta propusa se doreste inceperea lucrarilor pe Comarnic - Brasov, astfel incat Pitesti - Sibiu, chiar si in regim de drum expres, va fi amanat din nou pe termen nedefinit.

Aflat la a treia incercare, tronsonul Comarnic - Brasov se dovedeste greu de finantat (contractul in regim de Parteneriat Public-Privat anuntat ca urmand a fi semnat in aprilie a.c. nu s-a semnat nici pana acum). Intrucat Comarnic-Brasov este inclus pe traseul european TEN-T Comprehensive si nu TEN-T Core (ca Pitesti - Sibiu) este nevoie ca autoritatile sa convinga mai intai Comisia Europeana ca acesta poate fi finatat din fonduri europene. Pitesti - Sibiu, pe de alta parte, ar avea asigurata finantarea din fonduri UE fara probleme (ce-i drept, acesta ar "manca" cea mai mare parte din fondurile alocate Romaniei pentru perioada 2014 - 2020, insa Comarnic - Brasov nu este cu mult mai ieftina).

A tot fost scos in fata un "sistem stiintific" pentru alegerea viitoarelor autostrazi si drumuri expres si nu ne indoim ca acesta exista si a fost folosit. Insa rezultatul oricarui sistem se bazeaza pe niste date de intrare asupra carora au existat foarte multe dezbateri. Concluzia acestui sistem a fost un triunghi strategic pentru Romania, centrat in jurul orasului Brasov, si format din trei rute principale de autostrada propuse in MPGT: Brasov - Ploiesti, Brasov - Sibiu si Brasov - Bacau; pe langa acestea, MPGT mai propune inca doua autostrazi: Gilau - Bors (parte din A3) si Craiova - Pitesti (in total 656 km de noi autostrazi).

Restul proiectelor majore din MPGT sunt propuse ca drumuri expres, iar acestea sunt numeroase: Centura Bucuresti Sud, Bacau - Suceava, Suceava - Siret, Buzau - Focsani, Bacau - Focsani - Braila - Galati, Turda - Halmeu, Gaesti - Ploiesti - Buzau - Braila, Lugoj - Craiova, Bucuresti - Alexandria - Craiova, Sibiu - Pitesti, Suceava - Botosani, Pascani - Iasi - Ungheni, Targu Mures - Pascani, Brasov - Pitesti, Bacau - Piatra Neamt, Constanta - Tulcea - Braila (in total 2.226 km de drumuri expres).

Prin urmare, planul propune impanzirea tarii cu drumuri expres. Care sunt diferentele fata de autostrazi? Pe scurt, o latime mai mica pe total drum (22m fata de 26m) si pe banda (3,5m fata de 3,75m), banda de urgenta optionala, parapet din beton fata de parapet metalic, etc; diferentele majore sunt vitezele maxime admise, mai reduse la drumurile expres. Exista, insa, si o asemanare binevenita: la fel ca autostrada, drumul expres nu trece prin localitati.

Din prezentare reiese un cost mai redus cu 25% la drumul expres fata de autostrada. Insa daca primul este vazut ca o etapa intermediara pana la autostrada, avand viaducte, poduri si exproprieri in regim de autostrada, diferentele de cost se diminueaza rapid (in special in zonele de deal si munte). Consideram ca "gaselnita" cu drumul expres nu are o justificare prea mare in practica. In plus, pare bizar modul de alocare a rutelor intre cele doua categorii: Brasov - Bacau este propus ca autostrada, dar rute de care s-a vorbit mai mult ca Targu Mures - Iasi sau Buzau - Focsani - Bacau sunt drumuri expres (ca sa nu mai vorbim de Sibiu - Pitesti, retrogradat tot la drum expres, dupa cum spuneam).

In plus, chiar si la nivel de drum expres, multitudinea de propuneri nu tine cont de sursele de finantare. MPGT nu este intrutotul relevant in lipsa strategiei de implementare (pe care o asteptam cu nerabdare). Dar am fi preferat ca acesta sa se concentreze pe mai putine trasee foarte necesare si care sa fie gandite de la inceput ca autostrazi, decat sa se piarda intr-o multitudine de drumuri expres care stim cu totii ca nu se vor realiza niciodata si sunt doar povesti. Intelegem ca MPGT urmeaza a se transforma intr-un document operational, respectiv o strategie de implementare, iar pe acest traseu se mai pot face "retusuri". Le asteptam cu interes.

Practic, senzatia pe care o avem este ca s-a plecat cu intentii bune, dar propunerile au tinut mai putin cont de realitatile economice si mai mult de interese politice; cand o tara intreaga cere autostrada Sibiu - Pitesti, de la mari exportatori si specialisti in domeniul rutier pana la reprezentantii marelui public (iar tronsonul e finantabil de catre UE), dar autoritatile se incapataneaza sa impuna Comarnic - Brasov, care e mai lunga* si pe care ne chinuim de multi ani de zile sa o facem si nu o finanteaza nimeni, cred ca avem o problema (*mai lunga ca solutie de conectare cu A1 si traversare a muntilor, respectiv Sibiu - Brasov - Ploiesti).

In fine, un ultim aspect: singura solutie ca traseul Comarnic - Brasov sa devina viabil ca autostrada este mutarea traficului actual de pe Pitesti - Sibiu; oare nu ar fi mai normal sa facem autostrada direct acolo unde exista necesar si unde traficul este deja ridicat? Dar asta este situatia in Romania, solutiile complicate sunt intotdeauna preferate. Daca lucrurile vor evolua in aceasta directie, visul de a avea o autostrada continua est-vest (Nadlac - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Constanta) se amana din nou.

In concluzie, dezbaterile au fost aprinse si nu am vazut foarte multa flexibilitate din partea autoritatilor. E adevarat ca un plan general de transporturi nu se definitiveaza prin votul publicului. Si e la fel de adevarat ca ideea unui plan general pentru transporturi este buna si foarte necesara. Dar argumentele oficialitatilor au fost neconvingatoare in fata intrebarilor si cerintelor venite din partea celor prezenti - transportatori, exportatori, specialisti si asa mai departe. In continuare ramane sa asteptam si sa vedem ce sugestii vor fi preluate in strategia de implementare a MPGT. Dar nu suntem foarte optimisti.

(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole